Egy msik szemszg s j elmlet
valami stke oldalrl tptem le... 2006.10.23. 19:22
ez a stnizmusrl szl de valahogy ms...s engem baszogatnak hogy nem vok stnista mert k azt hiszik az az aki gyilkolszik a stn nevben meg ilyen baromsgok...
A stnizmust, az emberisg trtnetben els letkzpont vallst Anton Szandor LaVey (1930–1997) fogalmazta meg s hozta ltre i.sz. 1966-ban (Els v) a Church of Satan, a Stn Egyhznak megalaptsval. E valls s filozfia arra pl, hogy az embert olyannak fogadja el, amilyen: hs s vr lnynek, aki szabad a spiritualitsnak nevezett kpzelgstl, s aki bajnoka a teljes felelssgvllalsnak, a gyakorlatiassgnak s az itt-s-most szemlletmdjnak. A Stn Egyhzt jelenleg Peter H. Gilmore fpap, Peggy Nadramia fpapn s Blanche Barton magistra irnytjk. A Stn Egyhznak weblapjn tbbek kzt az egyhz hierarchikus rendszerrl, vezrelveirl s aktualitsokrl olvashatnak.
A stnizmust „antivallsnak” is nevezik abban az rtelemben, hogy nem rsze az antropomorfizlt, emberi jellemzkkel felruhzott istensg, akit az elterjedt tves rtelmezs szerint imdni kellene. Msok szerint a stnizmus a „valls” fogalmrl alkotott bevett szoksokat bolygatja meg, hiszen nem idomul a zsid-keresztny hagyomnyokhoz. Mindkt vlemny rvnyes. Azok szmra azonban, akik gy rzik, hogy valamifle istensg imdsa s a valls elklnthetetlenek s mindig is azok voltak, rdemes rmutatni, hogy a stnizmus istenhit nlklisge s az istensg imdatnak hinya nem egyedi jelensg, mivel a buddhizmusra, a konfucianizmusra s a taoizmusra is (amiket az egsz vilgon vallsknt tartanak szmon) ugyane szempontok rvnyesek. A sz szoros rtelmben vett „Stn”, aki beavatkozik az emberek letbe s befolysolja a dntseiket, kizrlagosan a keresztnysg sajtja, s hatrozottan Stniatlan.
A stnizmus tovbb tnyleges szemlyisgtpus is, Anton LaVey szavaival: „a stnistk annak szletnek,nem azz lesznek”. To try is to lie. Bizonyos hajlam szksges hozz, hogy valakit helyesen stnistnak lehessen nevezni, hogy termszetesen rezze magt otthon mindabban, amit a stnizmussal jr. A stnizmust mint filozfit az emberek j rsze elsajtthatja, de ettl mg senki sem stnista, taln csak stni. Az olyan tulajdonsgok, mint a gyvasg, a bizonytalansg, az ngyllet, a drogfggsg, az ostobasg, az lland kudarcok, a felttel nlkli nyjassg s az letcl hinya (SZMOS egyb jellemzk mellett) vilgosan arrl tanskodnak, hogy a krdses szemly s a stnista jelz NEM egyeztethet ssze. Az ilyen szemly szmra a stnizmus nem a legbensjnek egyenes tkrzdse (ahogy a stnistk esetben peddig ppen az), ezrt rszkre legfljebb nfejleszt kurzus lehet, ami semmi tbbet nem nyjt e szintnl. E klnbsgttel az, amit sokan, legyenek br stni „remnykedk” vagy komoly szndk kutatk, jobb, ha felismernek.
Minek az embernek a hit, a valls, az isten(ek)?
gy tnik, az ember (mint llny) szerves rsze a vilgnak, amelynek mkdsre, jellegzetessgeire rengeteg trvnyszersget felfedeztnk, megismertnk, s eddigi tapasztalataink alapjn sok ilyen jellegzetessget kis tlzssal univerzlis rvnynek, vagyis mindenre rvnyesnek talltunk. Termszetesen szbontan sok krdsre nem kaptunk mg vlaszt, s sejtjk, hogy lesznek tovbbi krdseink is dgivel, mert nem ltjuk a „teljes kpet”, gy nem zrhat ki az sem, hogy egyszer olyasvalamit fedeznk fel, ami alapjaiban rzza szt az addigi racionlis vilgkpnket. Ennek azonban nincs praktikusan vizsglhat eslye, ezrt nem rdemes foglalkozni vele, klnben sehova sem jutunk, el sem indulhatunk.
Az ltalunk ismert vilgban az ismeretek kommunikcival terjednek, s eddig tulajdonkppen csak egyms kzt, emberek kztt tudtunk igazn kommuniklni. Ms gondolkod lnyek – ha vannak egyltaln – s az llatok, nvnyek, trgyak „gondolatait” – ha vannak egyltaln – nem ismerjk, mgis, bizonyos jellegzetessgeket rjuk is rvnyesnek tallunk illetve megellegeznk.
Ilyen pldul a „Naturo abhorret a vacuo” – „a termszet iszonyodik az ressgtl” elve. Ez azt jelenti, hogy a termszetben a „feszltsg”, a „srsg” megprbl egyenl, kiegyenltett lenni, s a gcpontok sztesnek, az res terletek feltltdnek.
Ezt az elvet teljes mrtkben igaznak rzem az emberi gondolkodsra, rzelmekre is. Taln a legrosszabb a bizonytalansg, s a bizonytalannl mg a rosszat, kedveztlent tudni is jobb, mert a bizonytalan nem ad lehetsget a reakcira, a vdekezsre, a felkszlsre, mert megfoghatatlan, mert nem lehet vele mit kezdeni, mert megbnt. A megfogalmazott rosszal viszont szembe lehet nzni. Ezrt tartom pldul jnak, ha egy gygythatatlan betegnek megmondjk az igazat az llapotrl, s gy taln eslyt kap arra, hogy bizonyos, szmra fontos dolgokat elintzzen addig, amg mg kpes r. Mert ht megdglnk mind, kivtel nlkl – gy tudjuk, mg ha ez esetleg nem is tetszik neknk .
|