mtoszok
wp 2006.03.03. 20:45
mtoszok...
A Blackbird tervezst, tulajdnosgait s a gpet krlvev titoktartst szemllve rthet, hogy az SR-71 kultikus replgpp vlt. gy tallgatjk, hogy az SR-71 s a hasonl A-12 vals kpessgeit tovbbra is titok vezi. A gpet tanulmnyozk nagy rsze szerint a gp strukturlis s aerodinamikai tolerancii figyelembevtelvel az SR-71 lefeljebb 3,3 Mach-hal tudna huzamosabb ideig replni, s nem lphetn tl a 3,44 Mach-hot. Ez a csoport gy vli, hogy 3,3 Mach-nl a hajtm kompresszor lgbeml nylsa elri 220 Celsius fokot s a gp orrban a titnium burok magasabb hmrsklettl megolvadna a piltaflke vege. A 3,44 Mach-hos sebessgnl szmtsaik szerint a hajtm elri tervezsi korltait, s lland unstart llapotba kerl.
Egy msik csoport elmlete szerint az SR-71-et 5 Mach krli sebessg elrsre terveztk t. Ezt az elmletet egy bizonyos szempontbl az is altmasztja, hogy egyes kldetsek idejei csak gy passzolnak, ha a kp 3,6 s 4,1 Mach kztti sebessgeket is elrt. Ezt a korai SR-71-esekre vettve a csoport becslse szerint a ksbbi modellek 4,5 Mach sebessget is elrhettek, s bizonyos replsi krlmnyek kztt az X-15-tel is versenybe szlhatnnak.
Annyit minden esetre remes lenne leszgezni, hogy az SR-71 Pratt & Whitney J58-cas hajtmvei tesztpadon nem lptk tl a 3,6 Mach-hos sebessget - legalbbis amit a nyilvnos illetve titkosts all feloldott dokumentumok igazolnak. Annak figyelembevtelvel, hogy a repl milyen eredmnyeket rt el korbban, hogy az eredeti tervrajzok nagy rsze a mai napig is titkos s hogy manapsg egyetlen egy SR-71 sincsen olyan llapotban, hogy azonnal fel tudna szllni, taln sosem tudhatjuk meg, hogy a replgp teljestmnynek vals hatrai hol vannak, vagy hogy ezeket a hatrokat valaha repls kzben elrtk-e
|