rszletek
wp 2006.03.03. 20:44
A gp trzst titniumbl ksztettk, amit a hideghbor cscsn a Szovjetunitl csaltak ki klnfle rgyekkel. A gp ptje minden lehetsget megragadott, hogy az oroszokat flrevezesse a fm igazi felhasznlsrl. A gyrtsi kltsgek elfogadhat szinten val tartshoz egy alacsonyabb hmrskleten megpuhul titnium tvzetet hasznltak. A gpet majdnem fekete sttkkre festettk, hogy gy a srldsi ht minl jobban le tudja adni s beleolvadjon az gbolt sttjbe.
A gp formjt gy terveztk, hogy minl kisebb legyen a radartmrje - az SR-71 teht egy korai lopakod replgp volt. A srkny geometrijt is gy alaktottk ki, hogy a hajtmvek bemlnylsa pont a gp orra ltal keltett lkshullmba estek, gy gyakorlatilag a beml levegt egy ramjethez hasonl mdon srtettk. Cscssebessgnl a toler tbb, mint 80 szzalka ebbl a ramjet hatsbl eredt. Annak rdekben, hogy ez a hats megfelelen rvnyeslhessen azonban klnlegesen tervezett, mozgathat benmlkpokra volt szksg. Ha a bemlkpok rossz helyzetben voltak, akkor a lgramls felbomlott s a hajtmvek lelltak - ezt a jelensget neveztk unstart-nak (magyarul ez az induls s a lells szavakbl barbr kifejezssel kb. leindulsnak fordthat.) Unstart esetn a hajtm tollngjt a bemlkprl szuperszonikus sebessggel levl lgramls gyakorlatilag gy fjja el, mint egy gyertyt. Mivel unstart esetn a msik hajtm ltlban tovbbra is zemelt, a toler egyoldali, 50 szzalkos cskkense miatt a gp orra erteljesen a kialudt hajtm irnyba rndult el. Ezek a meglehetsen gyors s ers rngsok egy esetben a pilta buksisakjt olyan ervel vertk a piltaflke oldalhoz, hogy a sisak berepedt. Ismereteink szerint azonban egyetlen egy gpet sem vesztettek el unstart miatt.
A Lockheed mrnkei idvel olyan irnytszoftvert fejlesztettek ki, amely a hajtmvek bemlnylsaiban tallhat kpokat gy irnytottk, hogy azok visszaszereztk a levlt lkshullmot s a hajtmvet azeltt visszagyjtottk, hogy a pilta egyltaln tudatba kerlt volna annak, hogy unstart kvetkezett be. Az SR-71 szereli vgl is tbb szz preczis vltoztatst hajtottak vgre a bemlnylsok ells lgterel nylsain, amelyek segtsgvel sikeresen lehetett irnytani a lkshullmot, megelzni az unstartokat s nvelni a teljestmnyt.

A repls kzben fellp magas hmrskletek miatt a replgp burkolatt lazn szeill elemekbl ksztettk. A burkolatelemet csak akkor passzoltak ssze, amikor a nagy sebessgnl fellp, levegvel val surlds felmelegtette s tbb centimterrel megnyjtotta a gpet. Emiatt, illetve azrt, mert nem sikerlt olyan zemanyag-szigetel anyagot tallni, ami kpes a magas hmrskleteket kibrni, a replgpbl felszlls eltt a klnlegesen kialaktott JP-7 zemanyag folytonosan szivrgott. A JP-7 egybknt meglehetsen furcsa abbl a szempontbl, hogy elg magas a lobbanspontja - gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy egy tlagos tzet el lehet oltani egy vdr JP-7-tel.
A replgp felszlls utn egy rvid, nagysebessg krt r le, hogy gy felmelegtse a burkolatt, majd a kldets megkezdse eltt a levegben tankolt. A gp htst gy oldottk meg, hogy zemanyagot keringettek a szrnyak titnium belple mgtt. A hts ellenre azonban a gp leszlls utn is olyan forr volt, hogy vrni kellett a hromszz fokos kabintet lehlsre. A magas hviselse miatt szlmentes azbesztet is hasznltak.
A gp titnium felletn vgzett tanulmnyok kidertettk, hogy az id mlsval a fm egyre ersebb lett - a heves srldsi hhats kvetkeztben a fm lland hkezelsen esett t. Egy pr esetben megtrtnt az is, hogy a kldetsek utn a fmfellet rncos lett ott, ahol nem egyenl mrtk volt az anyag hlse. A szerelket arra tantottk, hogy ilyenkor a hagyomnyosabb anyagok elvgshoz hasznlt lngvgval simtsk el a fmet.
Az SR-71 felszne igazbl nem sma, hanem hullmos. A htguls miatti feszltsgek sztszaktottk vagy felppostottk volna a sma felsznt. A hullmos felszn azonban fggleges s vzszintes irnyban is tud nni vagy cskkenni anlkl, hogy az anyagban veszlyes feszltsgek lpnnek fel. A lgramlsi mrnkk teljes megbotrnkozssal fogadtk az egybknt azta jl bevlt eljrst - k gy reztk, hogy hullmlemezbl kell olyan gpet csinlni, mint a huszas vek repli voltak, csak ppen ennek Mach 3-mal kell mennie.
A Blackbird J-58-as hajtmvei voltak az egyetlen olyan katonai hajtmvek, amelyeket kifejezetten arra terveztek, hogy lland utngetssel mkdjenek. A sebessg nvekedsvel rdekes mdon a hajtmvek hatkonysga csak tovbb nvekedett - a hagyomnyos sugrhajtmvek nem tudunak lland utngetssel replni s nagyobb sebessgnl romlilk a hatkonysguk.
|