a replk
wikipdia 2006.03.03. 20:41
ez egy iz tbb repl rszletesebb lersa...
A Lockheed SR-71, ismertebb s nemhivatalos nevn a Blackbird, egy hossz hattvolsg, modern stratgiai feldertgp, amelyet a Lockheed Skunk Works nev kutatintzete fejlesztett ki a Lockheed A-12 s YF-12 gpekbl. A Skunk Works a legends Kelly Johnson vezetse alatt tbb forradalmian j replgpet is ptett - ilyen volt pldul az Lockheed U-2 is. Az SR-71 volt az els lopakod replgpek egyike, melyet kifejezetten alacsony radarhullm visszaver formra terveztk.
Az SR-71 elszr 1964. december 22-n szllt fel s az els gpet 1966. janurjban lltottk hadrendbe a kaliforniai Beale lgitmaszponton llomsoz 4200. (ksbb 9.) stratgiai lgfeldertsi ezrednl. Az amerikai lgier az SR-71-es flottjt 1990. janur 26-n vonta ki az aktv szolglatbl, mivel a hideghbor vgvel a katonai kltsgvets drasztikus mdon cskkent s a gpek fenntartsa sokba kerlt. A US Air Force 1995-ben visszahelyezte az SR-71-eseket az aktv szolglatba s 1997 janurjban jra kldetseget vgzett velk. A gpeket vgelesen 1998-ban vontk ki a szolglatbl.
Az SR-71 a plyafutsa sorn mindvgig a vilg leggyorsabb s legmagasabban repl gpe maradt. A 24 km-es replse magassgbl msodpercenknt 72 km² terletet tudott megfigyelni. 1976. jlius 28-n egy SR-71 kt vilgcscsot is fellltott a replsi osztlyban: a legnagyobb sebessget (3 529,56 km/h) s a legnagyobb magassgot (25 929 m). Amikor az SR-71-et elszr nyugdjaztk 1990-ben, akkor az egyik a kaliforniai Palmdale lgibzisrl a Smithsonian mzeum lgi- s rkzlekedsi mzeumba replt Washingtonba, s ezzel egy j sebessgrekordott lltott fel Amerikai keleti s nyugati partjai kztt. A 3 418 km/h-s tlagsebessggel az egsz t csupn 68 percig tartott.
A replgp olyan magasan s olyan messzire replt, hogy ha a pilta azt vette szre, hogy egy lgelhrt raktt lttek ki r, akkor az erre a helyzetre vonatkoz ltalnos parancs szerint csak "gyorstani" kellett. Ismereteink szerint egyetlen egy SR-71-est sem lttek le.
1968. mrcius 21-n Jerome F. O'Malley rnagy (ksbb tbornok) s Edward D. Payne rnagy vgeztk el az SR-71 els kldetst. Ez a gp a plyafutsa sorn 2 981 replrt tudhatott maga mgtt s sszesen 942 kldetsen vett rszt - tbben, mint brmelyik ms SR-71. Ezek kzl 257 operatv kldetst vgzett el a kaliforniai Beale lgitmaszpontrl, a kaliforniai Palmdale-bl, a japn Okinawn tallhat Kadena lgibzisrl s az RAF mildenhalli bzisrl Angliban. Ezt a replgpet 1990 mrciusban vittk az amerikai lgier mzeumba.
Okinawn az A-12-esek (s ksbb az SR-71-esek) a Habu becenevet kaptk, miutn az ottani lakosok szerint a gp a hasonnev helyi parlagi viperra hasonltott.
sszesen 32 gpet ptettek - ebbl balesetek sorn 12 megsemmislt, de az sszes szemlyzet sikeresen katapultlt.
Az amerikai lgier eredetileg RS-71-nek kvnta a gpet hvni, hogy az XB-70 feldert vltozatnak, az RS-70-nek az elvenezsi smjt kvesse. Curtis LeMay tbornok azonban jobban szerette az SR elnevezst s azt szerette volna, hogy az RS-70-et SR-70-nek nevezzk. Amikor Lyndon B. Johnson elnk 1964. februr 29-n a gpet bemutatta a nagykznsgnek, LeMay trta az elnk beszdt, hogy abban RS-71 helyett SR-71 szerepeljen. A mdia azonban az eredeti, RS-71-et tartalmaz beszdet kapta meg, s gy alakult ki az a legenda, hogy az elnk rosszul olvasta el a gp nevt.
Az eredeti repl a A-12 volt, amit mg Article 11 (11-es bekezds) vagy A-11 fednven is ismertek. A Lockheed s a CIA 18 ilyen gpet ptett, ebbl hrmat alaktottak t YF-12A vloztatt, ami a tervezett, de soha el nem kszlt F-12-es elfogvadsz prototpusa volt.
|