Rest In Peace And Smile
Rest In Peace And Smile
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Zene
 
.
figyellek!!
 
Itt csak kpek vannak
 
Stnizmus
Stnizmus : Stnizmus

Stnizmus

egy honlaprl msoltam le  2006.02.09. 19:19

Ez elrulja mi a stnizmus s taln mg mst is...

Mi a stnizmus?

Szigeti Sndor rsa

Ahhoz, hogy megtudd, mi a stnizmus, elszr az alapokkal kell tisztban lenned, azzal, hogy mit jelent a „valls”, a „hit”: mirt lteznek, mirt alakulhattak ki s mi a szerepk.

Minek az embernek a hit, a valls, az isten(ek)?

gy tnik, az ember (mint llny) szerves rsze a vilgnak, amelynek mkdsre, jellegzetessgeire rengeteg trvnyszersget felfedeztnk, megismertnk, s eddigi tapasztalataink alapjn sok ilyen jellegzetessget kis tlzssal univerzlis rvnynek, vagyis mindenre rvnyesnek talltunk. Termszetesen szbontan sok krdsre nem kaptunk mg vlaszt, s sejtjk, hogy lesznek tovbbi krdseink is dgivel, mert nem ltjuk a „teljes kpet”, gy nem zrhat ki az sem, hogy egyszer olyasvalamit fedeznk fel, ami alapjaiban rzza szt az addigi racionlis vilgkpnket. Ennek azonban nincs praktikusan vizsglhat eslye, ezrt nem rdemes foglalkozni vele, klnben sehova sem jutunk, el sem indulhatunk.

Az ltalunk ismert vilgban az ismeretek kommunikcival terjednek, s eddig tulajdonkppen csak egyms kzt, emberek kztt tudtunk igazn kommuniklni. Ms gondolkod lnyek – ha vannak egyltaln – s az llatok, nvnyek, trgyak „gondolatait” – ha vannak egyltaln – nem ismerjk, mgis, bizonyos jellegzetessgeket rjuk is rvnyesnek tallunk illetve megellegeznk.

Ilyen pldul a „Naturo abhorret a vacuo” – „a termszet iszonyodik az ressgtl” elve. Ez azt jelenti, hogy a termszetben a „feszltsg”, a „srsg” megprbl egyenl, kiegyenltett lenni, s a gcpontok sztesnek, az res terletek feltltdnek.

Ezt az elvet teljes mrtkben igaznak rzem az emberi gondolkodsra, rzelmekre is. Taln a legrosszabb a bizonytalansg, s a bizonytalannl mg a rosszat, kedveztlent tudni is jobb, mert a bizonytalan nem ad lehetsget a reakcira, a vdekezsre, a felkszlsre, mert megfoghatatlan, mert nem lehet vele mit kezdeni, mert megbnt. A megfogalmazott rosszal viszont szembe lehet nzni. Ezrt tartom pldul jnak, ha egy gygythatatlan betegnek megmondjk az igazat az llapotrl, s gy taln eslyt kap arra, hogy bizonyos, szmra fontos dolgokat elintzzen addig, amg mg kpes r. Mert ht megdglnk mind, kivtel nlkl – gy tudjuk, mg ha ez esetleg nem is tetszik neknk .

Az ismeretlen

Az emberi gondolkods s rzelemvilg sem tri a vkuumot. Ahol lyukak, krdjelek vannak, oda valami kell, klnben az embert nagyon zavarja az ressg, akr a viszkets. Bele is lehet rlni a viszketsbe. Amputcik sorn nha elfordul a fantomfjsnak nevezett jelensg, amikor a peches beteg gy rzi, mintha a levgott karja fjna, viszketne, viszketne, VISZKETNE, de NEM TUDJA megvakarni – mert nincs meg az a keze, amelyik viszket…

Az ember teht vakarzik. A gondolataiban is.

Tudatlanul kerlnk az letbe, a ltezsbe. Vannak persze felttelezsek holmi llekvndorlsrl, jraszletsrl, de ezt nem sikerlt tudomnyosan igazolni (ami termszetesen nem jelenti, hogy ezek flttlenl hazugsgok, sem azt, hogy valsgosak), s csak az tnik biztosnak, hogy az ember tudatlannak szletik. A vilgrl, a ltezsrl az rzkszervei segtsgvel gyjti az informcit arra a bizonyos kzpontba, amit n egnak nevezek, s ami sok keleti filozfia szerint rossz dolog, elhagyand, lekzdend, kinvend. (n az ilyen okfejtsre fel szoktam tenni a krdst, hogy ugyan minek mszik le valaki a frl csak azrt, hogy visszamszhasson r…)

Az ember egyre tbbet megismer a vilgbl, vagy mert kvncsi, vagy mert a tllshez szksges a tuds – s a tlls, az letben marads sztne meglehetsen ers motivcis tnyez. Elbb-utbb mindenkiben kialakul egy „n-kp”, amikor felismeri, hogy van egy a ltezsbl elkertett „terlet”, ami maga. Ekkortjt bred r arra az ember, hogy a ltezsnek lineris a termszete, vagyis kormnyozhatatlanul vonul a szletstl a hall fel. Nem mindenkinek jut ugyanannyi id, de mindenki haland. Minden oka megvan az embernek arra, hogy biztosnak tekintse a hallt, mert a krnyezetben mindenhol ezt ltja. Az ember haland. Az llatok s a nvnyek elpusztulnak, de mg a tj, a hegyek, a folyk is vltoznak: szletnek s pusztulnak. s itt merl fel a krds, hogy tulajdonkppen mit tekintnk hegynek: az azt alkot sziklt, fldet, nvnyzetet, vagy esetleg azt a gondolatot, ami a hegyre pillantva (a hegyet megtapasztalva) szletik a szemllben? Vagy mindezt egytt? Vagy egszen mst?

s mi az ember?

Semmibl a semmibe?

A tudomny jelenlegi llsa szerint az anyag – energia. gy tartjk a tudsok, a vilgegyetemben lland mennyisg energia van, ez egy zrt rendszer, s csupn az energia csoportosulsa vltozik benne. Amikor az energia egy terleten elr egy bizonyos srsget, attl kezdve mr anyagnak nevezzk. Ebbl kvetkezik, hogy ha nem tekintjk a termszeti-biolgiai krforgs analgijt (az elpusztult llny lebomlik s gy energit ad ms llnyeknek), a rszecskk szintjn is megvan a krforgs – teht az anyag nem vsz el! Az embert alkot atomok (illetve ht energia) itt voltak milli vekkel ezeltt, s itt lesznek millird vek mlva is, s taln ugyangy emberi testet alkotnak majd, mint most. De ez azt jelenti-e, hogy az „n-tudat” is rk? Mit rek azzal, ha tudom, hogy a kezem nem semmisl meg, mert szzezer v mlva az azt alkot atomok mondjuk gombasprv srsdnek a Marson, mg N magam eltnk, felolddom a mindensgben? E gondolathoz rve mr beindulhat az emberben az letsztnszer riad, ami – gy tnik – nem csak az llati szinten rvnyesl, de a gondolkods tern is. Az anyag nem vsz el? Na s?! De mi lesz VELEM?!

„Hodie mihi, cras tibi” – Ma nekem, holnap neked... is eszedbe juthatnak ezek a gondolatok, mint ahogy minden bizonnyal elmerengett ezen minden ember, mita csak let van a vilgban. A hall, a pusztuls, a megsemmisls legalbb akkora rejtly, mint az ellentte, az let, a ltezs s a szlets. Az ember egyiket sem rti. De ettl szenved, mert gy rzi, ezt a mindenhol megfigyelhet titkot nem rteni a lehet legnagyobb kudarc. Vlaszt kell kapnia!

„Memento mori” – Ne feledd a hallt (ne felejts el meghalni)! s hogy is feledhetn brki, amikor nem tallunk benne rendszert? Brki brmikor meghalhat, s fogalmunk sincs, mirt, hogyan, mikor teszi ezt, s hogy mit jelent ez egyltaln az egyn, a halott szmra. A hall vgleges, s ugyangy nincsenek emlkeink, hogy mi jn „utna”, mint ahogy a szletsnk elttrl sem emlksznk semmire.

Isten…

Egy a kereszt(y)n(y)ek ltal gyakran emlegetett okos ember, bizonyos Blaise Pascal gy nyilatkozott, „mindenkiben ltezik egy Isten alak r, amit csak Isten kpes betmni”. Egyetrtek ezzel a nyilatkozattal, de persze nem gy, ahogy egy tlagkereszt(y)n(y) gondoln.

Isten a Vlasz. Mindenre. a Dzsker. Tnyleg az alfa s az mega. Az embert az rletig knozta a benne ttong r, az Ismeretlen, ezrt ht vakarzott, s kitallta, megteremtette az Istent.

Mert nem az a lnyeg, hogy j legyen a vlasz, hanem hogy legyen vlasz. Lehet, hogy a vlasz nem j, nem is kedvez – de legalbb van, s esetleg nekillhatunk ksbb foltozgatni, javtgatni. j „szvetsget” lehet vele ktni, ha a rgi mr nem tetszik valami miatt, ha mr nem tall benne megnyugvst az ember. s az Isten rmmel kt szvetsget, jra s jra.

Kezdetben az ember mg nem is tallja ki tkletesen az Istent, megelgszik azzal, hogy „van Isten”. Mg csak meg sem szmolja, hogy „hny isten” van. Aztn brahm egyszer csak megvilgosodva a homlokra csap, s ujjongva, boldogan jsgolja mindenkinek, hogy Isten nem az t, a Vgs Vlaszt alkot gondolatdarabkk egyenknt, hanem Isten tnyleg a Dzsker, gygyr minden bajra. Mert Isten az Atya, aki ltezik, s aki nem kzmbs az emberek irnt, aki nemcsak hogy tudatosan, cllal teremtette a vilgot, de tkletesen szabad is, semmifle knyszer nem hat r, s feltett szndka, hogy foglalkozzon a teremtmnyeivel. Igaz, hogy Mzessel elg kemny trvnyeket testlt a kivlasztott npre, de milyen j dolog is a biztos tudat, hogy rte, az Istenrt van ez a sok lemonds az letben, hogy ha most kicsit szenvedgetnek, nlklznek is az emberek, de majd megjutalmazzk ket. Sokaknak pedig mg a klnjutalomra se volt ignyk, megelgedtek azzal a tudattal, hogy nem kell tallgatniuk, hogy – Van Aki Van. Csodaszp s borzalmas mesk szlettek gy.

Minden relatv

Quod medicina aliis, aliis est acre venenum” – Ami valakinek gygyszer, msnak mreg. Nincs ez mskpp az Istennel sem. Ha rnznk egy a felig vizet tartalmaz pohrra, ktfle termszetes kijelentst tehetnk:

  • a pohr flig res,
  • vagy a pohr flig tele van.

Mindkt megfigyels helyes, s jl brzolja a kt alapvet nzpontklnbsget. Vannak, akik flig telinek, s vannak, akik flig resnek ltjk ugyanazt a poharat. Ugyangy, vannak, akik kpesek ott megllni, hogy „biztos, hogy van egy abszolt ltez, egy Vgs Ok, mg ha n taln nem is rtem, nem is tapasztalom”, mg msok, br taln szvesen letboroznnak ugyanitt, ugyanennl a gondolatnl, kptelenek nem szrevenni, hogy Isten ltezsrl nem tudunk semmi biztosat, s pontosan ugyanannyi esly van arra is, hogy az egsz ltezsnk cltalan, hogy nincs Isten, nincs Vlasz. Az egyetlen biztosnak tn dolog a vgy: az Isten, a Magyarzat, a Vlasz, a Bizonyossg ltezsre val emberi igny, mert a termszet rszeknt az ember sem viseli el az ressget.

A ktelked embernek hiba mondja egy hv, hogy „de, bartom, hidd csak el, van Isten”, a ktelked felfoghatja ugyan az elmjvel a kzls tartalmt, de az rzs nem tall tptalajra benne. Nem azrt, mert a ktelked annyira szeret ktelkedni, hanem mert gy ltja, a pohr inkbb flig res. Szmra Isten nem jelent megnyugvst, „ltja” a hv szmra nem szlelhet marionett-zsinrokat az Istenen.

Kali-juga

Az ember egyre hosszabb let. Mg az sember hsz-harminc ves korra termszetes halllal pusztult el, manapsg nem ritka, hogy valaki szz vig vagy tovbb l, s a jelek arra mutatnak, hogy a vrhat termszetes lettartam folyamatosan nvekszik. Az letkrlmnyek is egyre javulnak, s az embernek egyre tbb szabadideje van, ha msra nem, ht gondolkodni. Az emberekben egyre jobban ki tud alakulni az n-kp, az ego, s egyre tbb az „egynisg(csra)”, egyre tbben prbljk a sajt tjukat megtallni.

A trtnelmi egyhzak, vallsi kzssgek szmos gazatra bomlottak, amiknek tantsai, praktiki kztt a klnbsg olykor meglepen nagy, mg ha azonos trl szrmaznak is. A hrek egyre gyorsabban terjednek a vilgban, s egyre tbbfle vilgnzettel ismerkedhet meg az ember akr vletlenl is. Mrpedig ha valaki nem csakis azt ltja maga krl, hogy az Egyfle Mdszer ltezik csak, hatatlanul elkezd ktelkedni, hogy ugyan mirt pont az a neki taln nem is igazn tetsz Mdszert kne alkalmaznia, amit a kzvetlen krnyezete knl szmra, ha ltezik ms megolds, eljrs is. s mris annyi a „Hagyomnynak”, a rgmlt emberei ltal kitallt s elindtott Mdszereknek. Elkezd hgulni az egsz, mg az ember visszajut ugyanoda, ahonnan annak idejn indult: a tudatlansghoz.

1984

A termszet azonban nem tri a vkuumot. Ezrt Isten megszletik jra. Feltmad a halott, mert feltmasztja a teremtje, az emberi kpzelet, mert az ember vgyik a Vlaszra, s az sem baj, ha az nem a „Helyes Vlasz”, csak legyen valami…

De mi trtnjen azokkal, akik tovbbra is ltjk az Isten-bb zsinrjait? George Orwell felelt erre a krdsre:

„A fjdalom elnttte Winston testt. A mutat nyilvn hetvenre vagy hetventre ugrott. Ezttal behunyta a szemt. Tudta, hogy az ujjak mg mindig ott vannak, s mg mindig csak ngy. Csak az volt a fontos hogy letben maradjon valahogy, amg a grcs el nem mlik. Mr nem is trdtt vele, hogy kiabl-e vagy sem. A fjdalom ismt albbhagyott. Kinyitotta a szemt. O’Brien visszaengedte a billentyt.

– Hny ujj ez, Winston?

– Ngy. Felttelezem, hogy ngy. Ha kpes volnk r, tt ltnk. Igyekszem tt ltni.”

Orwell felttelezte, hogy kell foglalkozssal mindenki megtrhet, s ez a felttelezs sszhangban van azzal az Archimdesznek tulajdontott mondssal, hogy „adjatok egy fix pontot, s n kimozdtom helyrl a Fldet”. s nem kell ehhez flttlenl se inkvizci, se VH, elg, ha csak nem tudsz enni adni a klykdnek – be fogsz hdolni.

No s mit neveznk embernek? Ugyanaz-e mg az a megtrt vilgnzet ember, aki eltte volt? (Felttelezve, hogy eltte volt valaki, nem csak affle ember-lrva.) Bizonyos vallsok klnbsget tesznek a kt llapot kztt: embernek illetve j embernek nevezik a hitetlent s a megtrtet, s n magam is gy gondolom, ha egy vilgnzetben radiklis trs kvetkezik be, ott eltnik az ember, s helybe a Szerep lp, ami ktirny larcknt funkcionl. Van, akinl biolgiai hallig, s van, akinl csak rvid ideig tart, de mint ember, amg a szerep tart, megsznik ltezni.

„Dum spiro, dubito” – Mg llegzem, ktelkedem. Ez is egy jl hangz stnista mott lehetne, akr a msik krelmnyom, a „Credo in meum Ego”, a „hiszek nmagamban”. Noha paradoxon, ez a kt mott egytt jellemzi a stnistt, aki ugyan ktelkedik (aki szerint a pohr flig res), egyttal azonban felismeri, hogy az embernek a termszet rszeknt szksge van bizonyossgra, ezrt azt a bizonyossgot vlasztja, ami szmra a legbiztosabb, a „legtelibb” – nmagt. A stnista ego nem abszolt rvny, s nem is prbl olyanknt tetszelegni. Pontosan ezrt nincs is itt rtelme a „jnak” s „rossznak”, mert ami valakinek j, az msnak rossz lehet – mert ez csak nzpont krdse, ahogy a mreg s az orvossg is viszonylagos lehet. Egy stnista semmikppen sem jelentheti ki, hogy valami „gonosz” istensget tisztel, hogy szmra valami univerzlis, dualista vilgkp ltezik, mert ebben a pillanatban megsznne stnista, ktelked lenni, s letborozna egy kitallt, bizonytatlan vilgrendszerben. Megtanulna ngy ujj helyett tt ltni, pedig „a Stn az letet kpviseli a szellemi vgylmok helyett”.

„De n VRT akarok!”

 sok blcs ember mutatott r, hogy mr mirt lenne az, s csakis az a stnizmus, amirl n itt rogatok, hiszen mindenki tudja, hogy a stnistk valjban blablablabla.

Lssunk egy hasonlatot! Ha tbbet szeretnnk tudni a buddhizmusrl, kit rdemes megkrdezni: egy zsidt vagy egy buddhistt? Melyikk tudn inkbb elmagyarzni, melyikk rt hozz jobban? Taln mindenki szmra knny beltni, a buddhistt rdemes errl faggatni.

A kvetkez gyakori rtetlenkeds az szokott lenni, hogy ok, cipt a cipboltbl, de mr mirt pp az volna a stnizmus, amirl ez a honlap is szl, s mirt nem a macskabelezs az? Egyszer. A stnizmus egy tkletesen kirlelt, s 1966 ta pontosan definilt, nyltan ltez, llamilag is elismert valls, konzisztens hitrendszerrel, szertartsokkal s egyhzi hierarchival, valamint publikus, brki ltal hozzfrhet s megismerhet szakirodalommal.

 
Men
 
Itt
Induls: 2006-02-07
 
Szavazs
Elegem volt a kritikakbol...
Milyen a honlapom?

jo
YO
JO
yo
atom
metal
fasza
brutka
tutka-brutka
a vilag lejobb oldala
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Linkek
 
....
....
 
666
stni szmok
 

Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros